CompanySonar
CompanySonar
A legjobb munkaerő megtartása kapcsán gyakran használt fogalom az elkötelezettség, amely a hétköznapi, sőt a vezetési gyakorlatban is az elégedettség fogalmával keveredik. Míg az elégedettség a komfortzónához való viszonyt mutatja meg, addig az elkötelezettség egy olyan hozzáállás, amely egy csoport, egy közösség érdekében kifejtett kemény munkában, rendszeres és elszánt tevékenységben, kiállásban nyilvánul meg. A két meghatározás összevetéséből érthető, hogy az elkötelezettség a jövőre irányuló cselekvésben ölt testet.
Az általunk kidolgozott modellben hat kategória szerint csoportosíthatók a munkatársak.
Az elkötelezettség térkép
Átutazó
Az Átutazó munkavállaló frissen vagy pár hónapja lépett a szervezetbe, motivációja és a teljesítménye is alacsony. Ő az, aki nem kíván a szervezetnél hosszabb időt eltölteni, gyakran csupán átmeneti megoldásként, egyfajta kényszerhelyzetként tekint a munkájára. Pontosan ezért nem is törekszik a szervezet és a feladatok megértésére, tudása felületes. Amint teheti más lehetőség után néz.
Helykereső
A Helykereső munkatárs törekszik a feladata ellátására, de még nem biztos a tudása, ugyanakkor igyekszik megismerni a munkakörével járó feladatokat. A motivációja átlagos, nem törekszik gyors sikerekre, érdeklődése a munkakörére korlátozódik. Ennek megfelelően teljesítménye átlagos, rendszerint megfelel az elvárásoknak.
Lelkes
A lelkes munkavállaló ugyancsak frissen lépett a szervezetbe, bevonódásának mértéke magas, teljesítménye inkább magas, de változó. Tele van tervekkel, javaslatokkal, a szervezeti kezdeményezésekben részt vesz, több időt tölt a munkahelyén, mint az elvárt. Ő az, aki kevesebbet kérdez, inkább sürget: alakítsák át... növeljük, legyünk hatékonyabbak ... vezessük be ... most!
Elkötelezett
Az Elkötelezett munkavállaló régebben (jellemzően több éve) dolgozik a szervezetnél, bevonódásának mértéke magas. Teljesítménye magas, és kiszámítható. Ő az, aki javaslatokat tesz: csináljuk jobban így ... kezdjük el ezt a tevékenységet ezen a módon ... működjünk együtt velük ezen a területen ... legyünk versenyképesek így…;
Derékhad
A Derékhadhoz tartozó munkavállaló motivációja átlagos, pontosan annyit és akkor végez el a munkájából, amennyit elvárnak tőle, nem akar túlteljesíteni. Számítani lehet a munkájára, tartja a határidőket.
Érdektelen
Az Érdektelen munkavállaló már régen dolgozik a szervezetnél, a bevonódásának mértéke alacsony. Teljesítménye tartósan átlag alatti. Ő az, akinek a jellemző kérdései: miért nem ... (és a mondat folytatható ... becsülnek meg engem is úgy, mint másokat ... miért nem emelnek bért ... szervezik jobban a munkát ... miért elviselhetetlen a vezetés).
Természetesen az egyes munkavállalók ritkán esnek ‘tisztán’ az egyik vagy a másik kategóriába, valamint tisztában kell lenni a kategorizálás veszélyével, a leegyszerűsítéssel.
Fejlesztési fókusz
Az eszközünk fő célja nem a kategorizálás, hanem a fejlesztés, eljutni egy alacsonyabb állapotból egy jól mérhető magasabb szintre. A kezdeti állapotfelmérést követően a vezetés kezéhez kap egy Elkötelezettség térképet, ahol az egyes munkavállalók (anonim módon) jelennek meg, és így pontos képet kap a kiindulási helyzetről.
A könnyebb áttekinthetőség kedvéért egy Elkötelezettség indexet is számítunk, így a változás – a második mérés után – pontosan megállapítható.
Az elkötelezettség hét összetevőből épül fel, melyek mértékét egyenként is láthatóvá tesszük egy Radardiagramon.
Az Elkötelezettség térkép, Index és a Radardiagram mellett, a részletes válaszok feldolgozása alapján egy pontos akciótervet is átadunk Megbízóink részére, amely rámutat a javasolt fejlesztendő területekre.
Mérhető eredmény
Az akcióterv végrehajtása után következik a második felmérés, amely a fejlődés mértékét hivatott megállapítani. Így a CompanySonar hatékony és pontos eredményeket szolgáltató szervezetfejlesztési eszközként segít a munkatársi elkötelezettség növelésében.